Zásady spánkové hygieny: Lehká procházka pomůže, alkohol ne

V dnešní době jsou ve společnosti hojně rozšířeny problémy se spánkem, které nás pak ovlivňují v průběhu našich každodenních aktivit. Ne vždy je ale za tímto jevem nějaká nemoc. Poměrně běžně je na vině špatně nastavená spánková hygiena. A to dokonce i u dětí. Co vše byste měli dělat, aby se vám znovu dobře spalo?

Spánek je nezbytný pro život. I přesto ale mnoho lidí trpí tím, že v jejich případě nemá dostatečnou kvalitu. Kvůli tomu se mohou cítit unavení, podráždění, a mohou být dokonce náchylnější k nehodám, které se stanou vlivem zvýšené nepozornosti.

Mohlo by se zdát, že nekvalitní spánek je osobním prokletím, se kterým nelze nic konkrétního dělat. Opak je ale pravdou. Možná škodíte sami sobě tím, že nemáte kvalitní spánkovou hygienu, která by vás naladila na sladké snění.

Jak to tedy dělat správně?

Pravidelnost

Budík zobrazuje pravidelnost spánku, jednu ze zásad spánkové hygieny

Pokud je něco doopravdy klíčové, tak to, abyste chodili spát každý den v alespoň přibližně stejnou dobu. To samé platí i o vstávání. Pokud nemáte tyto návyky sjednocené, nemůžete očekávat, že budete mít v průběhu dne dostatek energie.

Relaxace před spaním

Před spaním byste se určitě neměli hádat. Také vám neprospěje, když si budete číst špatné zprávy a podobně. Místo toho si osvojte pár uklidňujících rituálů.

Může mezi ně patřit:

  • Sprcha, nebo koupel
  • Čtení knihy
  • Meditace
  • Jemné protažení
  • Poslech příjemné hudby

Bylinky

Součástí vašeho boje proti nespavosti by měly být i bylinky na podporu relaxace, uklidnění a spánku. Mezi nejznámější relaxanty v tomto ohledu patří levandule, která nás může ovlivnit jak svou vůní, tak obsaženou látkou silexan, která funguje i při vnitřním užití. Mnozí lidé také nedají dopustit na kombinaci kozlíku lékařského a mučenky. Sázkou na jistotu je ale i bylinka ašvaganda, která dovede bojovat jak proti stresu a úzkostem, tak právě i proti nespavosti. Pokud tedy nechcete dělat tanečky kolem něčeho, co nemá úplně jistý výsledek, vyzkoušejte silnější kalibr, kterým ašvaganda jednoznačně je.

Pohyb

Dále vám může se spánkem pomoci i kratší procházka, v jejímž průběhu se trochu unavíte, a zároveň si při ní vyčistíte hlavu.

Omezení alkoholu a kofeinu

Zásady spánkové hygieny: Lehká procházka pomůže, alkohol ne

Pokud se vám bude po něčem opravdu špatně spát, tak po zvýšené konzumaci alkoholu a kofeinu. Z toho důvodu jejich pití úplně vynechejte, omezte jejich přijaté množství, nebo jejich pití posuňte do dřívějších hodin.

Vypněte elektroniku

Vašemu spánku neprospěje ani to, že budete neustále ve střehu kvůli zapnutému telefonu, počítači, nebo televizi. Kromě toho, že tato zařízení působí rušivým dojmem, byste měli myslet na to, že modré světlo může zeslabovat činnost hormonů, které ovlivňují usínání a spánek.

Příjemné prostředí v ložnici

Zásady spánkové hygieny: Lehká procházka pomůže, alkohol ne

Také nezapomínejte na to, že byste si měli v ložnici navodit příjemnou atmosféru.

Její tvorba může zahrnovat:

  • Nové žaluzie a závěsy
  • Aromaterapii
  • Nižší teplotu v ložnici
  • Výměnu postele, matrace, polštáře atd.

Také mějte příjemné povlečení a pyžamo. V tomto případě také nezapomínejte na to, že obojí by mělo podléhat časté výměně. (Kdo by nerad usínal v posteli, která hezky voní, že?) Dobrý pocit může navodit i kvalitní župan, ve kterém se můžete pohybovat po bytě, nebo po domě, a pár pohodlných papučí.

Pokud máte zájem, také můžete zkusit večerní větrání. V tomto případě ale dávejte dobrý pozor na to, aby vám do pokoje nevletěl hmyz, který vás pak bude po zbytek noci obtěžovat. To by vašemu klidnému spaní asi neprospělo.

Jaké zásady spánkové hygieny dodržujete vy?

Zdroje informací

https://www.healthline.com/health/sleep-hygiene – Vše o spánkové hygieně (anglicky)

 

Napsat komentář